Veřejnoprávní
média, rozhlas, televize, se odlišují od médií v soukromém vlastnictví
tím, že zdrojem financí pro jejich činnost jsou poplatky koncesionářů,
vlastnících technické zařízení umožňující příjem signálu a jeho vizuální a/nebo
zvukovou prezentaci. Koncesionáře tvoří několikamilionová množina občanů, v našem
případě České republiky. Finanční ohodnocení činností zaměstnanců těchto médií
je z absolutní většiny hrazeno poplatky velkého množství občanů České
republiky, kteří jsou zároveň posluchači a diváci těchto médií. Zaměstnanci
veřejnoprávních médií jsou ve své podstatě zaměstnanci uvedené množiny občanů,
tedy veřejnosti. Proto zaměstnanci předmětných médií musí vyvíjet svoji činnost
pouze a jenom v zájmu svých posluchačů a diváků, v zájmu nejpočetnější
množiny veřejnosti.
Jako ochrana
práv posluchačů, vylučující excesy při činnosti předmětných zaměstnanců,
které by byly v rozporu s vůlí posluchačů Českého rozhlasu, byl ustanovený
zákon – Kodex Českého rozhlasu, který určuje základní principy jejich činnosti,
případně její směrování a tento zákon jsou povinni všichni zaměstnanci dodržovat.
Kodex zabezpečuje, aby
média nemohly být zneužívány k nevyváženému ovlivňování veřejnosti, k prosazování
něčích politických, obchodních zájmů a obdobné nezákonné činnosti.
Zaměstnanci
veřejnoprávních médií jsou ve své podstatě zaměstnanci veřejnosti, tudíž
veřejně činnými osobami a proto se na ně vztahují zákony, kterým podléhají
veřejně činné osoby.
To potvrzují
slova zákona, že „úředními osobami jsou i další osoby s veřejnou mocí“. Zaměstnanci
veřejnoprávního média, kteří se přímo podílí na obsahu vysílání jsou
jednoznačně osoby s veřejnou mocí. Veřejná moc je jim zprostředkována (případně
umocněna celoplošným) veřejným šířením signálu těchto médií.
Pokud zaměstnanec
veřejnoprávního média prokazatelně porušuje zákon, z právního hlediska se
jedná o trestný čin Zneužití pravomoci úřední osoby a vztahují se na ně v zákoně
uvedené trestní sazby.
Trestní zákoník část druhá, hlava X, díl 2
§ 329 Zneužití pravomoci úřední osoby
(1) Úřední
osoba, která v úmyslu způsobit jinému škodu nebo jinou závažnou újmu anebo
opatřit sobě nebo jinému neoprávněný prospěch
a) vykonává
svou pravomoc způsobem odporujícím jinému právnímu předpisu,
b) překročí
svou pravomoc, nebo
c) nesplní
povinnost vyplývající z její pravomoci,
bude
potrestána odnětím svobody na jeden rok až pět let nebo zákazem činnosti.
(2) Odnětím
svobody na tři léta až deset let bude pachatel potrestán,
a) opatří-li
činem uvedeným v odstavci 1 sobě nebo jinému značný prospěch,
b) spáchá-li
takový čin na jiném pro jeho skutečnou nebo domnělou rasu, příslušnost k
etnické skupině, národnost, politické přesvědčení, vyznání nebo proto, že je
skutečně nebo domněle bez vyznání,
c)
způsobí-li takovým činem vážnou poruchu v činnosti orgánu státní správy, územní
samosprávy, soudu nebo jiného orgánu veřejné moci,
d)
způsobí-li takovým činem vážnou poruchu v činnosti právnické nebo fyzické
osoby, která je podnikatelem,
e) spáchá-li
takový čin zneužívaje bezbrannosti, závislosti, tísně, rozumové slabosti nebo
nezkušenosti jiného, nebo
f)
způsobí-li takovým činem značnou škodu.
(3) Odnětím
svobody na pět až dvanáct let nebo propadnutím majetku bude pachatel potrestán,
a) opatří-li
činem uvedeným v odstavci 1 sobě nebo jinému prospěch velkého rozsahu, nebo
b)
způsobí-li takovým činem škodu velkého rozsahu.
(4) Příprava
je trestná.
Žádné komentáře:
Okomentovat